سيستم انژکتوری بنزینی
علت پيدايش سيستم هاي انژكتوري اين بود :
1. كاهش مصرف سوخت بدليل وجود سيستم كنترل مصرف
2.افزايش عمر موتوربه دليل كاهش قطعات مكانيكي
3.كاهش ارتفاع موتوربه دليل حذف كاربراتور
4.قدرت شتاب گيري بالا بدليل اينكه سوخت بصورت اتميزه در پشت سوپاپ ورودي آماده است وهمچنين اوانس به موقع ودقيق باعث بالا رفتن قدرتشتاب گيري
5.قابليت استارت بهتر در هواي سرد به دليل تزريق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور
6.خام سوزي كمتر درسيستم به دليل اندازه گيري دقيق سوخت با توجه به شرايط موتور
7.توزيع به اندازه سوخت بين سيلندر ها
با داشتن مزاياي بيشتر نسبت به نوع كاربراتوري ونداشتن عيب هاي اين سيستم ِ انژگتور سريعا رشد يافت ومورد استفاده قرار گرفت
اما تفاوت اساسي سيستم انژگتور با سيستم كاربراتوري در سيستم سوخت رساني ودسته سيم و وجود سنسورهاي براي رساندن اطلاعات به ECU است
ECU: فرمانده وتصميم گيرنده اصلي در اين مجموعه ميباشد كه واحد كنترل كننده الكترونيكي مي باشد
سنسورها :يا حسگرها به قطعاتي گفته ميشود كه شرايط كاركرد موتور رابه ECU ارسال ميكنند
عملگرها :يا فرمانبرها به قطعاتي گفته ميشوند كه هر كدام با توجه به وظيفه خود در زمان مودر نظر از
ECU فرمان دريافت نموده و وظيفه خود را در جهت كمك به موتور انجام مي دهند
بطور كلي سيستم هاي انژگتوري به سه دسته تقسيم مي گردنند :
1.سيستم انژگتوري پاشش تك نقطه اي (SPEI)مانند دوو ريسر
2.سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي (MPFI)كه درتقريبا در تمام خودرو هاي استفاده شده است
3.سيستم انژكتوري پاشش مستقيم بنزيني (GDI)
نظرات شما عزیزان: